Dzisiejszy wpis będzie poświęcony bezglutenowym źródłom węglowodanów. Od dłuższego czasu przeszedłem na żywienie bezglutenowe, z wyboru, nie z przymusu (nie jestem celiakiem) do czego namawiam również swoich podopiecznych, bo ta zmiana przyniosła mi same korzyści. Lepiej się czuję, lepiej sypiam, nie mam problemów z zaparciami i mam dużo więcej energii i chęci do działania.

O tym dlaczego gluten jest niekorzystny nie będę się rozpisywał bo internet jest pełen bardzo fachowych i popartych badaniami artykułów. Podsumuję je tylko zdaniem, że produkty zawierające gluten, czyli w dużej mierze wszystkie, te które są wyprodukowane z pszenicy, są produktami ubogo odżywczymi i wyeliminowanie ich ze swojej diety przyniesie więcej dobra niż zła.

Bezglutenowe źródła węglowodanów to:

Pseudo zboża:

Quinoa – komosa ryżowa

Aramantus

Gryka – więcej właściwości odżywczych ma jej biała/niepalona odmiana.

Ryż  – bardziej polecam ten biały, gdyż brązowy w swojej łupince ma kwas fitynowy, który utrudnia jego trawienie i wchłanianie.

Bataty

Ziemniaki

Kasza jaglana

Banany

Suszone owoce – daktyle, żurawina

Makaron ryżowy

Jak widać jest z czego wybierać a biorąc pod uwagę, że tych węglowodanów wcale, aż tak dużo nam nie potrzeba by móc funkcjonować na wysokich obrotach, nasza dieta może być urozmaicona.

Jeśli więc usłyszeliście gdzieś, że warto wyeliminować gluten i zastanawiacie się czym i jak zastąpić usunięte produkty, ten zbiór powinien Wam nieco pomóc.

 

Zostaw komentarz

facebook