Ostatnimi czasy głośno się zrobiło na temat zakwaszenia organizmu. Koncerny farmaceutyczne podchwyciły temat i od razu pojawiły się reklamy z suplementami diety, które redukują zakwaszenie organizmu  i wyrównują pH.

W dzisiejszym wpisie chciałem Wam przybliżyć tematykę zakwaszenia organizmu i przedstawić sposoby radzenia sobie z nim, bez konieczności stosowania wspomnianych już suplementów diety.

 

Co to jest zakwaszenie organimu?

 

Poprzez zakwaszenie organizmu należy rozumieć zachwianie równowagi kwasowo-zasadowej naszego organizmu.  Zachwianie to jest skutkiem pojawienia się kwaśnych pozostałości produktów przemiany materii, których nasz organizm nie był w stanie zneutralizować i wydalić. Głównym czynnikiem powodującym zakwaszenie organizmu jest zła dieta. Nadmiar produktów kwasotwórczych w naszej diecie, będzie powodował zmianę pH (właściwe pH krwi mieści się w przedziale 7,35 – 7,45) przez co będzie negatywnie wpływał na procesy przemiany materii, co może skutkować rozwijaniem się bakterii i występowaniem chorób układu pokarmowego. Kwasy źle wpływają na wygląd naszej cery, powodują zmarszczki i zatrzymują wodę powodując obrzmienia i opuchnięcia.

 

Jak rozpoznać, że mój organizm jest zakwaszony?

 

Jest wiele objawów, które wskazują na to, że nasz organizm nie radzi sobie z nadmiarem kwasów. Głównymi objawami są: zgaga, wzdęcia, wysypki skórne, bóle głowy i stawów oraz nadmierna nerwowość. Nadmierne zakwaszenie wpływa na spowolnienie przemiany materii, co utrudnia zrzucenie zbędnych kilogramów. Aby w pełni potwierdzić swoje obawy, że nadmiernie zakwasiliśmy swój organizm, polecam zrobić podstawowe badania krwi i moczu by sprawdzić czy nasze pH jest w normie. A jeśli nie lubicie chodzić do lekarza, możecie w aptece dostać specjale paski, które mierzą pH moczu.

 

Wartości pH dla wybranych płynów ustrojowych

Płyn ustrojowy

Wartość pH

Mocz

6,2

Krew

7,35-7,45

Sok żołądkowy

2,5

Sok trzustkowy

7,5-8,8

 

Jak sobie poradzić z nadmiernym zakwaszeniem organizmu?

 

Główne działania jakie powinniśmy podjąć w celu utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej sprowadzają się do zmiany swoich nawyków żywieniowych a ściślej rzecz ujmując, trzeba zaingerować w nasze dotychczasowe menu i zastąpić niektóre produkty innymi, mniej kwasotwórczymi. Poniżej przedstawię tabele produktów, które zakwaszają i odkwaszają nasz organizm.

Produkty zakwaszające organizm

Produkty odkwaszające organizm

Jaja, ryby, sery

Surowe mleko

Mięso i wędliny

Warzywa (szpinak, bakłażan, brokuł, pomidor)

Produkty zbożowe

Kasza gryczana i jaglana

Tłuszcz

Migdały

Słodycze

Owoce (kiwi, banany, cytrusy, truskawki)

Kawa, czarna herbata, alkohol

Woda

Słodkie napoje gazowane

 

Można poradzić sobie z nadmiernym zakwaszeniem organizmu bez konieczność sięgania po leki bądź suplementy diety. Wystarczy ze zdrowym rozsądkiem podejść do swojej diety i zrobić roszady w swoim menu a efekty mogą Was naprawdę zaskoczyć. Okazać się może, że bole stawów, które doskwierały cudem ustąpią, waga w końcu zacznie iść w dół i będziecie tryskać energią, którą oczywiście wykorzystacie na efektywne treningi 🙂

Zostaw komentarz

facebook